Spar mange penge ved at købe en næsten ny bil

Skal du købe bil, skal du altid prutte om prisen! Der ofte rabatter, der forholdsvis nemt kan forhandles. Dette skyldes især at der er flere “demobiler” på brugtmarkedet. Det kan være biler, som har været brugt til leasing eller udlejning eller som forhandleren har brugt til prøveture for interesserede købere. Det er ofte biler, der kun er et år gammel og som har kørt mindre end 10.000 km. Denne type biler udgår ca 20% af brugtvognsmarkedet.

 

Derfor skal du altid forhandle om prisen når du køber bil

FDM lavede et forsøg, hvor de ringede til en række forhandlere og forsøgte at presse priserne ned på ni forskellige biler. Der blev sammenlignet priser på en helt fabriksny model og en næsten ny model. 
I flere af tilfældene var det billigst at købe en fabriksny bil og i andre tilfælde var det et bedre køb at vælge den næsten nye bil.
Især biler, som har en stor registreringsafgift, bør man kunne hente en rabat. Køber du en tidligere leasingbil kommer der et beskatningsgrundlag oven i listeprisen. Det svarer til den pris som bilerne er købt til og kan derfor svinge fra 50.000-200.000 kr.  

Prutter du ikke om prisen kan du som forbruger nemt komme til at betale for meget, og særligt ved tidligere leasingbiler kan du opnå stor rabat.

Det er dog vigtigt at understrege at selvom du køber en næsten ny bil, så er det stadig en brugt bil du køber, men har bilen kørt mindre end 10.000 km, er risikoen for at der er noget i bilen der er slidt eller ødelagt, forsvindende lille. Der er dog blevet brugt en del af fabriksgarantien og dette er bl.a en god grund til at du som køber skal have en god rabat – især hvis fabriksgarantien kun er på 2 år.

Hvis du kan acceptere at fabriksgarantien er mindsket kan du virkelig gøre et godt køb med god rabat, forklarer Jan Lang, der arbejder som analytiker hos Bilbasen.dk. Særligt ved biler fra mellemklassen og op, kan du spare mange penge ved at købe dem som næsten nye.