Når man sælger sin gamle bil, så er man typisk rimeligt ligeglad med, hvor den ender henne. Så længe personen der køber bilen betaler dig en fornuftig pris, så er du ligeglad med hvem de er, eller hvor de har tænkt sig at køre rundt i bilen henne. Det er en ganske simpel handel: du har en bil, de har penge. De giver dig deres penge, og du giver dem deres bil. Hvad der sker med bilen derefter er ikke rigtigt en faktor i det regnestykke, og derfor bør vi se bort fra det.
Du tænker måske, at det allerede nu, ikke er en faktor i dit bilsalg. Du nikker sikkert genkendende til ovenstående paragraf, og undrer dig over, om det ikke er almen viden. Men én ting er hvad vi siger og tænker: noget andet er hvad vi gør.
Lad mig give dig et ganske konkret eksempel: hvor har du sat din bil til salg henne? Langt de fleste mennesker sætter en annonce i avisen, og måske op på en dansk hjemmeside eller to. Det er den typiske vej til at sælge sin bil, og det er de færreste der stiller spørgsmålstegn ved processen. Men kan du ikke se, hvad det er, du er kommet til at gøre her? Du har valgt kun at sætte din bil til salg indenfor Danmarks grænser. Du har skrevet en salgsannonce på dansk, slået den op i en dansk avis, og på nogle danske hjemmesider. Du forventer kun at få danske købere, der har tænkt sig at køre rundt i bilen i Danmark.
Men hvis du reelt er ligeglad med om det er en dansker der køber bilen, eller om bilen kører i Danmark eller et andet land, hvorfor begrænser du dig så til danske kunder? Det hænger overhovedet ikke sammen. Du ved logisk set godt, at det er ligegyldigt hvem køberen er, eller hvor de befinder sig. Men du vælger alligevel at sælge på en måde, der rammer et meget lille segment af mennesker. Hvorfor dog det?
Før i tiden var svaret indlysende: det var simpelthen for besværligt at sælge bilen til udlandet. Ingen har lyst til at oversætte deres salgsannonce til et hav af forskellige sprog, finde frem til en masse fremmede aviser, og bladre rundt på kroge af internettet hvor man ikke forstår et ord af det, der bliver sagt. Derudover lyder bil-eksport også som en kompliceret affære. Så det var lettere at lade være, og bare sælge indenfor Danmark.
Men det var i gamle dage. Nu er det ligeså simpelt at sælge sin bil til export som det er at sælge den lokalt. Faktisk er det nøjagtigt den samme proces: en virksomhed køber bilen af dig, og de sælger den så der, hvor de kan hente den største profit. Du sælger altså for den bedst mulige pris, helt uden at vide om bilen ender op i Danmark eller et helt andet sted i Europa.